I avsnittet av Språket med Lotta och Caroline möter vi Malin Ählström som arbetar på Galaxens förskola i Norrköpings kommun. Malin har deltagit i ett ULF-projekt och gjort en aktionsforskning kring flerspråkiga barns språkutveckling. Malin berättar om sina erfarenheter av forskningen och hur det har resulterat i ett förbättrat språkarbete på förskolan. Malin arbetar med de…
I poddavsnittet pratar Caisa med Lena Boström, professor i pedagogik vid Mittuniversitetet. Hon berättar om sin forskning om studiemotivation ur olika perspektiv, elevernas och lärarnas. Lena berättar om vad elever tycker är viktigt när det gäller motivation, lärande, strategier och nyfikenhet. Samt vad lärare bör tänka gällande arbetssätt och didaktiska metoder. (webbradio)
Poesi kan användas för att nå kunskap, utveckla kognition och har ett egenvärde bland annat som en estetisk upplevelse. Men många lärare upplever undervisningen som svår främst på grund av bristen på mätbarhet. Det berättar Karolina Pettersson, tidigare lärare och i dag forskare på Högskolan Dalarna.
Personligheten påvirker skoleprestasjoner, borgerlønn kan kanskje få flere unge i arbeid, norske forskere har laget en universalvaksine mot influensa og pulsklokker lover mer enn de holder.
Lena Boström, professor i pedagogik, och Göran Bostedt, docent i statsvetenskap, har startat en rykande färsk podcast om vad som kan motivera elever och studenter till lärande. Podcasten är baserad på ett fem år långt forskningsprojekt som sträcker sig från grundskolan till gymnasium.
Poddavsnittet handlar om att forska praktiknära i förskolan. Vi diskuterar matematikundervisning för de allra yngsta barnen i förskolan, hur barn lär sig förstå och använda tal och räkneord. Hör Camilla Björklund, Göteborgs universitet, och Hanna Palmér, Linnéuniversitetet. (webbradio)
Hur kan en gemensam läsupplevelse bidra till demokratiska samtal och hur kan skolbibliotekarie och lärare samverka för att skapa motivation för lärande? Carin Sandström, fritidshemsutvecklare, och Mathias Larsson, skolbibliotekarie, fick möjlighet att prata om detta i två poddavsnitt som producerades av Högskolan Halmstad. (webb-radio)
I Skolforskningsinstitutets podd diskuteras denna gång läxor och likvärdighet, utifrån den systematiska forskningssammanställningen Läxor och likvärdiga förutsättningar för lärande.
The field of out-of-school learning time is vast — and supports 10 million children a year. Despite this, the programs are often viewed as glorified babysitting and tremendously undervalued. Associate Professor Bianca Baldridge began studying these programs many years ago, citing the impact they had on her own life and how little was known about…