Ola Henricsson är lärare och har disputerat vid Göteborgs universitet på en avhandling om didaktiskt perspektiv på muntligt berättande. Vad kan vi lära oss av och genom berättandets konst? Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke. (webb-radio)
Mattetalanger-podden Talangcenter för elever med stor lärandepotential Avsnitt 11 I Norge finns det möjlighet att som elev med stor lärandepotential söka till olika talangcenter där man tre till fyra gånger på ett läsår får jobba med tvärvetenskapliga utmaningar.
Why is everyone talking about ChatGPT? In this podcast special, we speak with several education experts to hear their thoughts on the potential impact of ChatGPT on teaching and learning – from assessment, to equity in education, and policy decisions. ChatGPT will also be joining us as a guest. (webb-radio)
Nya ”Lärare och forskning” låter lärare ta del av den senaste resultaten inom pedagogik och didaktik – i poddformat. "Det görs mycket forskning som vi vill bidra till att sprida", säger Malin Tufvesson, generalsekreterare för Lärarstiftelsen, som ligger bakom podden.
Allt fler vuxna kan inte läsa och skriva på svenska. Det finns runt 800 000 personer med mycket svag läs- och skrivförmåga – men inte mycket till forskning i frågan, skriver Kvartals Henrik Höjer. (webb-radio)
I det här poddavsnittet pratar utvecklingsläraren Caisa Skoglund med Rikard Gustafsson, förstelärare och verksamhetsutvecklare matematik. Han berättar om metoden (Tänka, Räkna, Resonera) som används för att träna taluppfattning i årskurs F-3. (webb-radio)
Detta avsnitt av Skolforskningspodden handlar om att lära ämneskunskaper genom att skriva. Gäster är Sofia Hillenborg, lärare på Norrängsskolan i Jönköpings kommun, och Åsa af Geijerstam, docent vid Uppsala universitet. Programledare är Anna Hedman. (webb-radio)
Varför värderar vi inte vetenskapen högre i förskolan? Och vi som knappt har tid att sköta dokumentationen, när ska vi hinna förkovra oss i den senaste forskningen? (webb-radio)
Fredrik Zimmerman forskar om varför betygsgapet ökar mellan flickor och pojkar. Varför görs så få insatser för att hjälpa pojkar? En förklaring finns i myten om pojkars antipluggkultur, menar han. (webb-radio)