Lärare har inte tillräckliga kunskaper för att integrera programmering i ämnesundervisningen i matematik och teknik. Det här får allvarliga konsekvenser för undervisningen, menar Lechen Zhang.
För att lära sig matematik med hjälp av programmering behöver eleverna bättre kunskaper i programmering och hur de kan använda programvaror. Kursplanen i matematik bör ändras, slår forskningsinstitutet Ifous fast i en ny rapport.
Eleverna lärde sig inte mer matematik genom programmering, däremot ökade intresset för matematik. Det visar slutrapporten från Ifous forsknings- och utvecklingsprogram Programmering i ämnesundervisningen.
Elever på lågstadiet har svårt att dra nytta av programmering i problemlösning i matematik. Den slutsatsen drar Lena Abbing och Teresa Sundström i sin utvecklingsartikel.
Programmering i undervisningen väcker elevernas lust att hjälpa varandra. Det visar Helén Viebke, vars undersökning också blottlägger stora prioriteringsskillnader mellan skolor i frågor kring programmering.
Programmering blir allt vanligare i skolan. I en studie undersökte forskare hur elever lär sig om fysikaliska modeller genom att programmera simuleringar. Resultaten visar att eleverna successivt skapade djupare förståelse för modellerna, och att möjligheten att införa variation genom att till exempel ändra i koden eller interagera med simuleringen var viktigt för lärandet.
För tre år sedan infördes programmering i grundskolans kursplaner. Samtidigt startade Ifous ett forsknings- och utvecklingsprogram där lärare och skolledare har arbetat tillsammans med forskare inom området programmering. Nu presenteras resultaten som väcker frågor om huruvida förhoppningarna på programmering verkligen infrias.
Drastiska resultatskillnader mellan skolorna ledde till att skolledningen förlängde projektet. Lärarna Julius Jonasson, Malin Midander, Caroline Sandberg och Helena Terje i Åstorp har undersökt ett utvecklingsprojekt i syfte att sprida kunskap om programmering i undervisningen.
Hur barn och ungdomar med adhd förstår och hanterar sina symptom studeras i en ny avhandling. "Om vi är medvetna om hur barn uppfattar sitt beteende så kan vi också förstå varför situationer uppstår", säger Noam Ringer, psykolog och forskare vid Stockholms universitet.
Teaching coding on computers is only one small aspect of computer literacy for students, asserts Jaigris Hodson of Royal Roads University in this commentary. Helping them recognize, and avoid spreading, misinformation as they navigate the internet requires equipping students with critical thinking and bias-recognition skills too, she writes.