Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Psykologi"

skolämnet

Visar sida 2 av 5

Mellan tradition och förnyelse: Utmaningar i religionsläraruppdraget

2016-10-26
Idag vilar religionsundervisningen på en konfessionsfri grund. Men för inte så länge sedan spelade kristendomen en stor roll i både undervisning och läraruppdrag. Linda Jonsson har forskat om utmaningar i religionsläraruppdraget.

Religious Education in Contemporary Pluralistic Sweden

2015-11-23
Det övergripande syftet med Karin Kittelmann Flensners studie är att ta reda på hur religionskunskapsämnet formas i praktiken i samspel mellan ämnesinnehåll, lärare och elever, hur diskussionerna går under lektionerna och hur elever förhåller sig till religionskunskapsämnets innehåll.

Enkel teknik passar bäst vid utomhuslektioner

2014-02-05
Utomhusundervisning med mobil teknik skapar motivation hos eleverna, och även skoltrötta elever blir mer engagerade. Det tyder på att det är något skolan borde utveckla, menar forskaren Johan Eliasson.
Carina Bladh

Hållbar utveckling vidgar ekonomiämnet

2013-12-19
– Ofta känner vi att vi inte kan påverka något och det är deprimerande. Men här ser eleverna att det faktiskt går att göra något. Ekonomiläraren Carina Bladh undervisar sina elever i ekologiska fotavtryck.
1235