Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 1 av 13

Välj typ av innehåll inom kategori "Rapport (pdf)":

Distansundervisning under covid-19-pandemin: Hur påverkades studieresultaten på högstadiet?

30 september
Analysen visar att distansundervisningen inte hade någon negativ inverkan vare sig på prestationerna på de nationella proven eller på övergången till nationella program på gymnasiet. I vissa fall finner vi snarare positiva effekter, vilka kan drivas av att skolor med distansundervisning hade lättare att upprätthålla undervisning under perioder med hög frånvaro bland lärare och elever.…
Forskning och utveckling kategorier

Undervisning med elever med IF

29 september
Den systematiska översikten är inriktad mot undervisning med elever med intellektuell funktionsnedsättning (IF). Översiktens syfte är att sammanställa forskning som kan bidra till att lärare och andra verksamma i undervisning av dessa elever utvecklar sina kunskaper om hur man i undervisningen kan skapa goda förutsättningar för elevernas lärande (pdf).

Effekter av kompensatorisk resursfördelning i grundskolan

24 september
Vi finner att bidraget tydligt har ökat lärartätheten bland skolhuvudmän med svag socioekonomisk elevsammansättning. Resultaten ger dock inget klart stöd för att denna resursförstärkning har lett till att skolhuvudmän med socioekonomiska utmaningar i genomsnitt har knappat in på övriga skolhuvudmän vad gäller resultat på nationella prov i svenska och matematik. (pdf)

Barnets hälsoväg genom Malmö stads utbildningsväsende

29 augusti
De tre skolförvaltningarna i Malmö stad bedriver ett omfattande arbete och genomför flera satsningar för att utveckla arbetet och samarbetet kring barn och elevers hälsa och välmående. Avsikten med rapporten har varit att inhämta kunskaper om pågåendehälsofrämjande arbete inom förskole-, grundskole- samt gymnasie och vuxenutbildningsförvaltningen. (pdf)
1213