Do parents really want school integration? The short answer is yes. Our research suggests that the vast majority of parents across political affiliation, race, class, and geographic region strongly favor schools that are racially and economically integrated. But unfortunately, this doesn’t translate into action. In districts where parents actually have a choice, schools tend to…
To understand why excessive turnover exists, researchers have investigated the relationship between principal turnover and various features of the principalship; which principals are most likely to leave; and which schools are more vulnerable to principal turnover. (pdf)
I denna rapport undersöks mediekonstruktioner av PISA i artiklar publicerade under ett års tid i två svenska och två finländska tidningar. De vägledande frågorna är: På vilka sätt framställs och används PISA – och hur görs det rent språkligt? (pdf)
I Swedish Economic Forum Report 2019 Entreprenörskapsutbildning - Går det att lära ut entreprenörskap finner författarna stöd för att entreprenörskapsutbildningar i grundskola och gymnasium ger positiva effekter, till exempel i form av Ung Företagsamhet. Att det fungerar på högre nivåer kan inte styrkas. (pdf)
This report builds on 20 years of NTAC research and guidance in the field of threat assessment by offering an in-depth analysis of the motives, behaviors, and situational factors of the attackers, as well as the tactics, resolutions, and other operationally-relevant details of the attacks. (pdf)
Syftet med den här rapporten är att utvärdera så kallade value added-modeller som används för att kvantitativt beskriva hur enskilda skolenheter bidrar till sina elevers kunskapsprogression. (pdf)
Den här rapporten beskriver hur de obligatoriska bedömningsstöden används i grundsärskolan. Resultaten är baserade på intervjuer och en enkät till alla lärare som undervisar elever som är mottagna i grundsärskolans årskurs 1.
Denna kortrapport är skriven av Lena Nilsson, docent i pedagogik och lektor i pedagogik med inriktning mot hälsofrämjande arbete vid Högskolan Väst, och Daniel Olof Wiedel, fil.mag. i socialt arbete och socialpedagogik och adjunkt vid Högskolan Väst (pdf).
Rapporten belyser förskollärares och chefers skriftliga beskrivningar i frågor om undervisning och sambedömning inom ramen för FoU-programmet Undervisning i förskolan. (pdf)
Rapporten baseras på forskningsdelen i ett forsknings- och utvecklingsprogram som syftar till att, i samverkan mellan förskollärare, chefer och forskare, beskriva och vidareutveckla kunskap om vad som kan känneteckna undervisning och sambedömning i förskola. (pdf)
Vad är det att vara undervisande lärare i förskola? Vilka vetenskapliga grunder finns för undervisning? Hur kan vi tillsammans bidra till att utveckla en beprövad erfarenhet inom detta område? Sådana frågor var utgångspunkten för Ifous FoU-program Undervisning i förskolan. (pdf)