Rapporten redovisar forskning om hur barn och deras föräldrar påverkas av att ena föräldern förlorar jobbet på grund av en arbetsplatsnedläggning. (pdf)
Omkring hvert tredje barn oplever, at forældrene går fra hinanden, før barnet er færdig med at gå i skole. Det går ud over læringen, konkluderer nyt studie fra bl.a. Rochwool Fondens Forskningsenhed.
Rapporten fokuserar på sju socialpolitiska områden – utbildning, alkohol, tidig uppväxtmiljö, hälso- och sjukvård, sysselsättning, välfärd och värnplikt – och undersöker huruvida insatser på dessa områden kan utgöra möjliga sätt att minska brottsligheten. Läs rapporten. (pdf)
Den här praktikutvecklande interventionsstudien har genomförts inom ramen för den av regeringen initierade försöksverksamheten Utbildning, Lärande, Forskning (ULF), som samordnas av Karlstads universitet tillsammans med Göteborgs universitet, Umeå universitet och Uppsala universitet. (pdf)
Den här rapporten bygger på det utvecklings- och forskningsarbete som gjorts inom Ifous FoU-program Fritidshemmets pedagogiska uppdrag (FriPU) som har pågått mellan 2019 och 2022. (pdf)
I denna systematiska översikt sammanställs forskning om hur lärares arbete med läxor kan främja likvärdiga förutsättningar för elevers lärande. Översikten utgår från följande frågeställning: Vad kännetecknar lärares arbete med läxor som kan bidra till likvärdiga förutsättningar för elevers lärande? (pdf)
Syftet med studien är att belysa immigrerade lärares övergång från Snabbspåret och kompletterande utbildning till fasta anställningar i svensk skola. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med lärare med migrationsbakgrund och med rektorer. (pdf)
I rapporten undersöker författarna vilka svenskkunskaper som krävs för att få ett jobb och hur väl de utlandsfödda lever upp till dessa krav. Studien bygger på en enkätundersökning med svar från drygt 800 rekryterare samt registerdata om utlandsföddas svenskkunskaper. (pdf)
I det här projektet utvärderade vi olika typer av program och programgrupper som inriktas på att främja psykiskt välbefinnande. Sådana program syftar till att stärka friskfaktorer till skillnad från förebyggande program som syftar till att minska riskfaktorer för psykisk ohälsa. Program för att förbättra levnadsvanor ingick inte. (pdf)
I den här rapporten sammanfattar och kommenterar vi en forskningsöversikt om lärares professionella utveckling och lärande inom ramen för kollegiala samarbeten. (pdf)