Mer gruppundervisning och aktiviteter över klassgränserna ledde till bättre relationer mellan eleverna på den anpassade gymnasieskolan i Västerås. Det visar en utvecklingsartikel som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program "Kunskapsuppdraget i anpassad skola".
Går det att bryta segregationen i skolan – och i så fall hur? Forskning pekar på att integration och likvärdighet kräver stabila resurser, engagerade lärare och genomtänkta strategier.
Borlängelärarna Marie Eriksson och Erik Nordqvist har låtit sina två mellanstadieklasser mötas och ha samarbetsövningar, skoluppgifter i grupp och gemensamma luncher. Förhoppningen är att eleverna ska bygga relationer för framtiden.
Nya undervisningsstrategier och tydlig rollfördelning ökade kommunikationen mellan elever i anpassad skola. Det visar Reiko Salinen och Åsa Kenttä i sin utvecklingsartikel. Utvecklingsartikeln har skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Kunskapsuppdraget i anpassad skola.
Hur kan blivande specialpedagoger och speciallärare använda avatarer för att se och öva på bemötande? Det har Sofia Lindberg, lärarutbildare vid Högskolan Kristianstad, studerat i sin doktorsavhandling.
Nonverbal immediacy has proved to be an effective communication tool in fostering student-teacher relationships. The present study aims to validate the Teacher Nonverbal Immediacy (TeNOI) observation scale in a sample of 58 teachers and their students (n = 1,124) in lower secondary schools. (pdf).
While awareness of the need to teach with social justice has increased, research suggests that significant disparities in educational opportunities continue to negatively affect marginalised students. Scholars have suggested teachers with certain caring dispositions are more likely to teach with social justice and there is some evidence that empathic and compassionate teachers are more likely…
Många lärare känner sig inte tillräckligt förberedda inför det relationella arbetet i skolan. Utbildning i Motiverande samtal (MI) kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det konstaterar Martina Jordan i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Pojkar vill lyckas i skolan. Och de gör det om de får rätt stöd, menar forskaren Fredrik Zimmerman som studerar skolor som får pojkar att prestera bättre.
Utbildning i motiverande samtal kan vara ett konkret sätt att stärka lärares självtillit när det gäller att engagera elever och hantera olika klassrumssituationer. Det visar Martina Jordans avhandling som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Virtuella simuleringar med avatarer är ett fruktbart sätt för blivande speciallärare och specialpedagoger att träna relationskompetens. Det tyder resultaten från Sofia Lindbergs avhandling på.