Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Relationer"

Visar sida 2 av 13

Att främja ögonkontakt i socialt samspel hos barn med autism

26 augusti
Alla barn med autism har utmaningar med socialt samspel. Många av dem har också avvikande ögonkontakt. Att kunna titta andra människor i ögonen är en förutsättning för mer avancerade sociala färdigheter och ökar möjligheterna till delaktighet i lek- och lärandesituationer. Det här kapitlet beskriver hur ögonkontakt hos barn med autism kan främjas på ett lekfullt…

Speciallärares och specialpedagogers relationskompetens i arbete med elevers kamratrelationer och med relationer till elevernas föräldrar

5 augusti
Research shows that educators’ capability to build positive and supportive relationships is critical for educational success,particularly for at-risk students. The purpose of this article is to discuss how special educators – “speciallärare” (SL) and “specialpedagoger” (SP) – perceive relational competence working with their students’ peer relationships and with the students’ parents. The article presents an…

Utvikling av barnehageansattes relasjonskompetanse i samspill med små barn

17 juni
Formålet med artikkelen er å presentere erfaringer barnehagelærere og barnehagens ledelse har med utvikling av arbeid med relasjonskompetanse i samspill med barn i alderen 1–3 år. Utvalget besto av to barnehagelærere fra småbarnsavdelinger og to barnehagelærere fra en storbarnsavdeling, i tillegg til tjenesteleder og avdelingsleder i en barnehage. (pdf)

Understanding the variability in implementation quality in the Resilient intervention

27 maj
This study explores variability in implementation quality of the social and emotional learning curriculum ROBUST in the Resilient randomized controlled trial by investigating factors affecting fidelity and dosage of core components and activities. 
Forskning och utveckling kategorier

Motiverande samtal kan stärka lärare i det relationella arbetet 

13 maj
I dagens skola finns det många utmaningar för en lärare. Inte minst när det kommer till relationsbyggande med elever och vårdnadshavare. Martina Jordan, ny doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet har kikat närmare på att använda samtalsmetoden Motiverande samtal (MI) i skolmiljö, och hur MI kan tillämpas för att stärka lärares självtillit i utmaningar…
12313