Kunskapsbidraget har gett fler lärare i skolor där många elever har en svag socioekonomisk bakgrund. Det har däremot inte förbättrat elevernas resultat på de nationella proven, visar en rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.
18 forskningsprosjekter får nå millionstøtte fra Forskningsrådet. Forskerne skal blant annet finne ut hvordan bruk av nettbrett i skolen påvirker elevenes trivsel og læring.
Vid Linköpings universitet finns Sveriges enda utbildning för folkhögskollärare. 2021 gav regeringen pengar till att även starta en forskarutbildning för folkhögskolans lärare. Efter en oviss tid står det nu klart att utbildningen får fortsätta ytterligare fyra år.
Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd. Studien tar avstamp i vittnesmålen från Förskoleupprorets #pressat läge.
Marknadens villkor skapar en sorts dold läroplan som sätter den riktiga läroplanen ur spel. Betygssättning och undervisning anpassas efter vinst- och effektivitetskrav. Det framkommer i intervjuer med komvux-lärare som gjorts av forskare vid Linköpings universitet.
Elever som har en större andel nyanlända skolkamrater presterar något bättre på de nationella proven än andra. Resultaten varierar dock mellan landsbygd och stad, vilket kan bero på hur skolorna anpassar undervisningsresurserna, visar en ny rapport från IFAU.
Vetenskapsakademien tilldelar nu ett projekt för att studera inlärningssvårigheter hos barn med intellektuell funktionsnedsättning två miljoner kronor ur Aktiestinsens stiftelse. Bakom projektet finns Johan Lundin Kleberg, docent vid psykologiska institutionen på Stockholms universitet.
Besparingskraven haglar från kommuner och regioner. I första linjen står skolledarna som utöver sitt vanliga jobb ska verkställa beslut som ofta innebär nedskärningar. Men finns det hjälp att få? Ja, säger forskarna Lisa Björk och Linda Corin som här ger tio tips i besparingstider.
Hur påverkas elevers studieprestationer när resurserna per elev minskar? Tidigare forskning har undersökt denna frågeställning bland elever på grundskole- och gymnasienivå, men det finns få studier bland deltagare i vuxenutbildning. I den här rapporten studeras denna fråga. (pdf)
Andrea Schalley, professor i engelsk språkvetenskap vid Karlstads universitet, får 6 663 000 kronor i projektbidrag från Vetenskapsrådet för det fyraåriga forskningsprojektet ”Svenska eller engelska? – Språktycke och -färdigheter hos högfungerande elever inom autismspektrumtillstånd”.