”Vi har sett att unga vuxna som har skuldsatt sig halkar efter sina jämnåriga: de har inte råd att gå ut eller resa, inleder inte relationer, får svårt på bostadsmarknaden och vågar inte börja plugga”, säger Tobias Davidsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet, som forskat om unga vuxnas överskuldsättning (premium).
När skolan beskrivs som brottsförebyggande och när elever beskrivs som offer eller förövare blir de pedagogiska möjligheterna begränsade. Det visar Maggie Beth O´Neills avhandling.
Dakota Lagercrantz, forskare vid Linköpings universitet, studerar hur böcker som Sagan om ringen eller Oryx & Crake kan användas i klimatundervisningen. Tidigare forskning visar att fiktion kan vara ett bra verktyg för att engagera elever, och göra klimatförändringar mer begripliga.
Det är avgörande att kritiskt granska våra berättelser om framtiden för att kunna förstå den utbildningspolitiska diskursen, både globalt och i Sverige, menar Franziska Primus som forskat i ämnet.
Integrationsprogrammet samhällsorientering för nyanlända lär inte bara ut svenska lagar och regler – utan även svenska värderingar. Det visar Simon Bauers avhandling.
”Jag vill vara med och utbilda kompetenta samhällskunskapslärare som behärskar undervisningsinnehållet, i detta fall ekonomi, och som kan göra det tillgängligt för alla elever att lära sig oavsett utbildningsbakgrund.” Det säger Niclas Modig, doktor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet.
Den svenska debatten har förändrats när det handlar om hur nyanlända ska etableras i samhället, och det är något som även påverkar vad som lärs ut i klassrum i samhällsorientering, det visar en ny avhandling från Göteborgs universitet.
Den demokratiska delen fungerar bra men det brister i kunskap och källkritik. Det visar en studie om elevstyrda diskussioner i samhällskunskap. "Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara", säger Kerstin Hudner Sidén, lektor i ämnesdidaktik.
Estetiska lärprocesser i ämnena SO och NO ger elever och lärare fler möjligheter till lärande och bedömning. Det visar förstelärarna Åsa Björnsdotter Scherrer, Åsa Bolin, speciallärare och förstelärare vid Stenmoskolan i Huddinge samt Cecilia Ferm Almqvist, professor vid Södertörns högskola, i sin utvecklingsartikel.
Kerstin Hudner Sidén är samhällskunskapslärare och har parallellt med sitt läraruppdrag deltagit i den ämnesdidaktiska forskarskolan. I december slutförde hon sin uppsats, där hon studerat elevstyrda diskussioner i samhällskunskapsundervisningen.