Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Samhällskunskap"

Skolämnet

Visar sida 14 av 35

Välj typ av innehåll inom kategori "Samhällskunskap":

Forskning och utveckling kategorier

Textsamtal som lässtöttande aktivitet. Fallstudier om textsamtals möjligheter och begränsningar i gymnasieskolans historieundervisning

2015-05-15
Välfungerande textsamtal kräver förberedelser, noggrann planering och tydlig struktur. Det visar Yvonne Hallesson i sin avhandling, där hon undersökt hur textsamtal kring sakprosatexter i gymnasieskolan kan stötta elevers lärande och läsande av texter.
Forskning och utveckling kategorier

Nationalism i fredens tjänst. Svenska skolornas fredsförening, fredsfostran och historieundervisning 1919-1939

2015-02-18
I sin avhandling analyserar Ingela Nilsson de krav på en fredsfostran i skolorna, med fokus på historieundervisningen, som framfördes av en lång rad olika aktörer runt om i västvärlden under mellankrigstiden, samt i vilken utsträckning och på vilka sätt nationalismen påverkade innehållet och utformningen av denna tänkta fredsfostran.
113141535