Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Samhällskunskap"

Skolämnet

Visar sida 34 av 35

Välj typ av innehåll inom kategori "Samhällskunskap":

Modern, svensk och jämställd. Om barn, familj och omvärld i grundskolans läseböcker 1962-2007

2008-02-05
På vilket sätt har genus, etnicitet och generation kommit till uttryck i grundskolans läseböcker sedan 1962, och hur är det kopplat till talet om jämlikhet, mångfald och barns uppväxt? Det undersöker Angerd Eilard i studien "Modern, svensk och jämställd".

Konfirmandernas bildningsresa. Ungdomars berättelser om sitt deltagande i konfirmandundervisning.

2008-02-05
Elisabeth Porath Sjöö har ur ett bildningsperspektiv tolkat ungdomars berättelser om sitt deltagande i konfirmandundervisning. Möjlighet till kunskap genom eget utforskande och att uppleva med flera sinnen är några positiva erfarenheter enligt ungdomarna.
Forskning och utveckling kategorier

Interrogative clauses and verb morphology in L2 swedish: theoretical interpretations of grammatical development and effects of different elicitation techniques

2007-06-19
Anders Philipsson har studerat hur ungdomar i gymnasieåldern som lär sig svenska som andraspråk utvecklar en förmåga att böja verb. Vilka tekniker finns som kan underlätta för dessa undomar, som har irakisk arabiska, persiska och somali som modersmål?
1333435