Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Särbegåvning"

Visar sida 4 av 5

Välj typ av innehåll inom kategori "Särbegåvning":

Lärare från skolutvecklingsprojekt har hög kompetens om särskild begåvning

2018-12-05
Elisabeth Mellroth belyser lärarnas perspektiv på att inkludera särskilt begåvade elever i undervisningen. När lärare får chansen att ta del av kunskap och diskutera teorier kring särskild begåvning visar de att de har kompetens att både upptäcka, stödja och bedriva undervisning som inkluderar samtliga elever, konstaterar hon.
Forskning och utveckling kategorier

För smart för skolan

2018-10-30
Att ha särskilt lätt att lära, och brinna för att lära sig mer. Kan det någonsin vara ett problem? Ja, i skolan riskerar särskilt begåvade bli särdeles ledsna och omotiverade elever – och till och med mobbade för sin snabbtänkthet. Och att vara smartare än snittet innebär inte per automatik lysande skolresultat.
Forskning och utveckling kategorier

Ny bild av särskilt begåvade

2018-10-24
Hur kan vi upptäcka särbegåvade barn redan i förskolan? Vilka karaktärsdrag och behov har de? Och hur kan vi vuxna tillgodose deras behov? Det här är några av de frågor som Branca Lie försöker ge svar på i boken Särbegåvade barn – i förskoleålder.
Forskning och utveckling kategorier

Tre sätt att utmana de särbegåvade

2018-01-24
Boken särskilt begåvade elever: Pedagogens utmaning och möjlighet är mycket användbar för oss som arbetar i skolan. Bland annat finns ett avsnitt om hur man kan upptäcka och identifiera elever som är särbegåvade och vilka svårigheter som kan finnas eftersom de sällan upptäcks genom vanliga prov eller vid betygsättning.
1345