Sexuality, Consent and Relationships in Swedish Arts Education. The aim of this study is to examine how the knowledge area of sexuality, consent and relationships could come into being in the context of Swedish Arts education. (pdf)
This article explores teaching at the intersection of the knowledge area of sexuality, consent, and relationships, and the subject of crafts in lower secondary school. (pdf)
In this article, constructions of consent are analysed within a Swedish educational television series aimed at primary school pupils. Utilizing critical discourse analysis, two discourses within the program series are identified and examined: a juridical and a neoliberal discourse. (pdf)
The article is based on a discourse analysis of focus group discussions with preschool practitioners in Sweden. It explores the professional considerations made in relation to children, sexuality, and Sexuality Education. (pdf)
By analysing seven narratives, the text aims to contribute knowledge on how LGBTQ teachers experience breaking the hetero norm by focusing on how belonging is created. (pdf)
Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning för läsning. Det betonar forskaren Louise Almqvist, som har skrivit en avhandling om hur lärare kan använda skönlitteratur i demokratiska samtal om sexualitet och värdegrund.
Adhd kan innebära svårigheter med sådant som impulskontroll, känsloreglering och självkänsla. Hos unga kvinnor kan sådana svårigheter öka risken för oönskade graviditeter, sexuell utsatthet och sexuell dysfunktion.
Flera ämnen saknas i avsnitten om sexualundervisning i läroböckerna i biologi. Det visar Hannele Junkalas forskning i vilken hon har undersökt sexualundervisningens innehåll i ett antal biologiböcker för högstadiet, samt gjort observationer av biologilektioner i årskurs 8. Hennes avhandling är nu vald till Lärarpanelens favorit.
Intersexualitet och asexualitet är exempel på områden som saknas i avsnitten om sexualundervisning i biologiböcker för högstadiet. Det visar Hannele Junkalas doktorsavhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Flera områden saknas i avsnitten om sex och samlevnad i läromedlen, som exempelvis intersexualitet och asexualitet. Det visar Hannele Junkalas avhandling.
Dagens sexualundervisning på högstadiet behöver breddas med fler representationer av funktionsvariationer, intersexuella variationer och asexualitet. Lärare behöver också välkomna oväntade inspel från eleverna i klassrumsundervisningen. Det visar en ny avhandling vid Umeå universitet.