Regeringen tänker satsa hundratals miljoner kronor på att upprätta skolbibliotek i alla Sveriges skolor. Tankesmedjan Timbro har uttryckt oro för att åtgärden inte har tillräcklig evidens. Gunnlaugur Magnússon synar här deras argument.
Hur kan en gemensam läsupplevelse bidra till demokratiska samtal och hur kan skolbibliotekarie och lärare samverka för att skapa motivation för lärande? Carin Sandström, fritidshemsutvecklare, och Mathias Larsson, skolbibliotekarie, fick möjlighet att prata om detta i två poddavsnitt som producerades av Högskolan Halmstad. (webb-radio)
Materialförståelse är en central del av den så kallade makerkulturen, som bygger på samspel mellan människor, material och maskiner. Det visar Sophie Landwehrs Sydows avhandling.
Gör bemannade skolbibliotek obligatoriska, återinför litteraturhistoria som ämne och uppgradera svensklärarutbildningen – så ska politikerna nog få se att både den litterära bildningen och vår kulturkanon skapas och etableras helt organiskt. Det skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Sophie Landwehr Sydow har i sin avhandling utforskat interaktionen mellan människor, material och maskiner, i kontext av ett makerspace. Making beskriver en praktik som handlar om att kombinera nya teknologier med hantverk.
Sophie Landwehr Sydow gästar Poddagogen och berättar om sin doktorsavhandling om så kallade makers, makerspace och makerkulturer, både i skolans värld och i andra sammanhang.
Ulrika Centerwall har en bakgrund som bibliotekarie och undervisar nu på bibliotekarieprogrammet på Bibliotekshögskolan i Borås och är kulturpolitiker. I juni 2022 disputerade hon på avhandlingen Att ta plats och göra skillnad: skolbibliotekariepraktiker i framgångsrika verksamheter.
Bakom framgångsrika skolbibliotek finns en skolbibliotekarie som lägger mycket tid och energi på att skapa sig en position på skolan och bryta sin professionella isolering. Skolledare behöver mer kunskap om vikten av ett väl fungerande skolbibliotek, säger Ulrika Centerwall.
Skolbibliotek kan spela en mycket viktig roll för elever, lärare och hela skolans utveckling. Så, hur gör de bibliotekarier som är särskilt framgångsrika? Det visar Ulrika Centerwall i sin doktorsavhandling.