Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolhistoria"

Visar sida 3 av 12

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolhistoria":

Örebro universitet leder ny historisk forskning för dagens skoldebatt

2020-02-05
Fyra universitet samarbetar i en forskarskola för att utveckla en helt ny forskningsinriktning – tillämpad utbildningshistoria. Syftet är utbildningshistorisk forskning som är direkt relevant för skolan och skoldebatten idag. Nio doktorander rekryteras i satsningen, som finansieras med 38 miljoner kronor av Vetenskapsrådet.
Forskning och utveckling kategorier

Johannes Westberg: Paradoxen Glädjeparadoxen

2019-06-20
Boken Glädjeparadoxen är ett uttryck för en nostalgisk längtan till en svunnen bättre tid. Det hade varit klädsamt om bokens författare hade visat intresse för den befintliga forskningen om det svenska skolväsendets historia, inte minst då de anspelar på den vetenskapliga genren i användande av ord som forskning och vetenskapligt stöd.