Klimatsmart skolmat riskerar att ge upphov till näringsbrister. Det visar Mari Wollmar som undersökt det faktiska näringsinnehållet i klimatanpassade skolmåltider.
När skolor byter ut kött mot växtbaserade måltider för klimatets skull, minskar också mängden järn kroppen kan ta upp, särskilt för tonårsflickor. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
This action research study explores how co-developing school meals can be taken as a case for education for sustainable development, as integrated to home economics education. We analyse a seven-month-process of collaborative participation in a Finnish secondary school conducted with two home economics teachers, a school food manager, and students during a voluntary home economics…
Om eleverna får längre tid på sig att äta lunch så äter de mer av både huvudrätt och grönsaker. Studier indikerar också att elever med längre lunch är gladare under lunchen jämfört med elever med kortare lunch. Det visar en forskningssammanställning som Livsmedelsverket gjort.
Drygt 40 procent av ämneslärarna på högstadiet och i gymnasieskolan upplever att eleverna har begränsade kunskaper inom mat- och miljöfrågor. Det visar en enkät som gjorts på uppdrag av forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, och som nu lanserar ett datorspel som kan användas i undervisningen.
Forskning som tagits fram på uppdrag av Livsmedelsverket visar att elever oftare äter frukost, äter mer frukt och grönt, mindre sötsaker och vågar prova fler nya maträtter när skolor arbetar aktivt med mat- och måltidsutbildning.
Det är inte maten som serveras som är viktigast för eleverna – det är de sociala aspekterna av skolmåltiden, som trygghet och socialt sammanhang i skolrestaurangen. Det visar genomgångar av ny forskning som undersökt elevernas egna upplevelser av skolmåltiderna och som gjorts på uppdrag av Livsmedelsverket.
Få ungdomar uppnår Livsmedelsverkets rekommendationer om frukt och grönsaker och många hoppar över frukosten ibland, enligt de resultat om matvanor från studien som presenteras i filmen. Forskarna såg skillnader i matvanor mellan pojkar och flickor, men överlag är det för lite variation och för lite näring i ungdomars kost. En mer varierad kost och mycket…
The aim of this study was to assess the association between having breakfast often versus rarely and reading literacy achievement based on Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) from 2016.