Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolpolitik"

Visar sida 1 av 35

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolpolitik":

Forskning och utveckling kategorier

Gunnlaugur Magnússon: Evidens kommer inte rädda lärarutbildningen från politisk klåfingrighet

17 mars
Argumentet har förts fram att evidensbaserad lärarutbildning skulle både skapa bättre förutsättningar för elevernas lärande och skydda lärarutbildningen från politiska nycker och detaljstyrning. Gunnlaugur Magnússon argumenterar i ett debattinlägg både emot föreställningen att utredningen skulle förespråka evidens och emot idén att evidens skulle ge skydd mot politiska ingrepp.
Forskning och utveckling kategorier

Embodied Bildung: a phenomenological inquiry into an embodied understanding of emancipation and autonomy in education

11 februari
This article takes a phenomenological approach to exploring two closely related aspects of Bildung, namely, autonomy and emancipation. The phenomenological approach is informed by the works of Edmund Husserl and Thomas Fuchs’ not-yet-conscious. (pdf)

Configuring parents as citizens and consumers: local variations in informational material about school allocation and choice in Sweden

11 februari
n this paper, we shed light on the mundane performance of market-logics in public educational settings by focusing on municipality websites in Skåne County, Sweden, that inform parents about local school choice policies and procedures. (pdf)
1235