Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolpolitik"

Visar sida 20 av 40

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolpolitik":

Forskning och utveckling kategorier

Flytt av elever ingen tydlig framgång för skolresultat och integration

2021-05-10
Forskare vid Örebro universitet är nu klara med sin rapport om hur det gått för högstadieelever från stadsdelen Vivalla i Örebro som flyttats till andra skolor i kommunen. "Flytt av elever från en skola till en annan inte per automatik leder till vare sig ökad måluppfyllelse eller integration. I stället beror resultatet på de processer…
Forskning och utveckling kategorier

Ny satsning ska främja praktiknära forskning i skolväsendet

2021-04-06
Regeringen har beslutat om ett nytt statsbidrag som gör det möjligt för legitimerade lärare och legitimerade förskollärare med en examen på forskarnivå att ägna en del av sin arbetstid till praktiknära skolforskning. Syftet med statsbidraget är att främja forskning och utvecklingsarbete i skolväsendet.

Skolutveckling kräver helhetssyn, ansvar och ledarskap

2021-01-29
Annika Agélii Genlott analyserar i sin avhandling vad som krävs för att digitaliseringen ska bidra till en genomgripande pedagogisk utveckling i skolan. Hur kan en undervisning som drar nytta av digitaliseringen och förbättrar elevernas lärande designas på vetenskaplig grund? Vilka krav ställer det på skolans organisation, på ledarskap på olika nivåer och på lärares kompetensutveckling?
119202140