Lek på flera språk, högläsning och samtal. På Språkhallen i Borås får förskolebarn och deras föräldrar delta tillsammans i språkutvecklande aktiviteter (premium).
Skolporten intervjuar löpande nydisputerade forskare inom pedagogik och utbildningsvetenskap om deras avhandlingar. Nu uppmärksammar vi den 2000:e forskarintervjun!
I Sverige har termen ”kollegialt lärande” under lång tid blivit synonym med alla former av lärarsammankomster. Denna utveckling är ett allvarligt missbruk av forskning, skriver Skolportens krönikör Karin Berg.
Går det att bryta segregationen i skolan – och i så fall hur? Forskning pekar på att integration och likvärdighet kräver stabila resurser, engagerade lärare och genomtänkta strategier.
”Vi har sett att unga vuxna som har skuldsatt sig halkar efter sina jämnåriga: de har inte råd att gå ut eller resa, inleder inte relationer, får svårt på bostadsmarknaden och vågar inte börja plugga”, säger Tobias Davidsson, universitetslektor vid Göteborgs universitet, som forskat om unga vuxnas överskuldsättning (premium).
Borlängelärarna Marie Eriksson och Erik Nordqvist har låtit sina två mellanstadieklasser mötas och ha samarbetsövningar, skoluppgifter i grupp och gemensamma luncher. Förhoppningen är att eleverna ska bygga relationer för framtiden.
Att urskilja elevers individuella kunskaper utifrån grupparbeten är en utmaning för lärare. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för ett säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten i skolan. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit.
Att göra en individuell bedömning utifrån elevers grupparbeten är svårt. I sin forskning har Johan Forsell utvecklat en modell för säkrare bedömningsunderlag vid grupparbeten. Nu har hans avhandling valts till Lärarpanelens favorit.
Matthew Robert Cashman har i sin avhandling undersökt hur olika nivåer i det svenskaskolsystemet - från nationell policy till konkreta undervisningspraktiker - formar ungas psykiska välbefinnande.
Tema: Lärares bedömarkompetens blir allt viktigare. Men det är en utmaning att bedöma elever på ett rättvist sätt utan att spä på deras oro och stress (premium).