Att skriva upplevs meningsfullt av eleverna när texterna används och fyller en social funktion. Det visar Magnus Jansson i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Läskunnighet är en förutsättning för demokrati. Samtidigt saknar var femte svensk elev i årskurs 4 och var fjärde niondeklassare grundläggande läsförståelse – och läsklyftorna ökar. Skolportens magasin har intervjuat tre forskare om läskrisen.
Flera faktorer påverkar undervisningen för hållbar utveckling i förskolan, och den största faktorn är att samtliga pedagoger har ett gemensamt mål med undervisningen. Det visar Anders Ohlssons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Ökad integration kräver aktiva skolledare, menar Stefan Lund, professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han leder forskningsprojektet ”Att ta skolan i egna händer” som handlar om kommuner och skolor där man aktivt försöker hantera skolsegregation och bristande likvärdighet mellan skolor.
Peter Johannesson, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet, har fått sin avhandling utsedd till Lärarpanelens favorit. Hans forskning betonar vikten av att lärare får vara med att bestämma innehållet i sin kompetensutveckling för att göra lärandet meningsfullt.
Att granska sig själv kan vara tufft – man agerar inte alltid som man tror. Det säger Carolina Josephsson, förskollärare, utvecklingspedagog och VFU-ledare i Halmstads kommun, som deltagit i ett ULF-projekt om VFU.
Om lärares lärande ska upplevas meningsfullt är det viktigt att de själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan de utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen, konstaterar Peter Johannesson, vars avhandling har blivit utsedd till Lärarpanelens favorit.
Det är viktigt att lärare själva får vara med och fatta beslut om kompetensutvecklingens innehåll. Då kan lärarna utgå från verkliga problem som de upplever i undervisningen. Det visar Peter Johannessons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Rektorer i förskolan måste våga ta tag i frågor kring hedersförtryck, säger Devin Rexvid, en av landets främsta experter på ämnet. Läs intervjun från senaste numret av Skolportens magasin här!
Syftet med den här artikeln är att analysera (svensk-)lärares professionella behov så som de konstrueras av en inflytelserik aktör på kompetensutvecklingsmarknaden.
En faktaspäckad kursplan, i kombination med en stark akademisk tradition, uppmuntrar NO-lärare att anta rollen som ”uppslagsverk”. Det finns knappt plats för en mer utforskande undervisning, konstaterar Lina Varg, vars avhandling nu har valts till Lärarpanelens favorit.