Förutsättningarna för att undervisa i friluftsliv ser olika ut i Sverige och därför kan undervisning i närmiljön vara viktigt. Det visar Maria Howdings avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Förslaget om obligatorisk språkförskola går emot förskolans centrala principer. Det menar Mia Heikkilä, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet, som forskar om närvaro i förskolan.
Att skriva upplevs meningsfullt av eleverna när texterna används och fyller en social funktion. Det visar Magnus Jansson i sin avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Läskunnighet är en förutsättning för demokrati. Samtidigt saknar var femte svensk elev i årskurs 4 och var fjärde niondeklassare grundläggande läsförståelse – och läsklyftorna ökar. Skolportens magasin har intervjuat tre forskare om läskrisen.
Flera faktorer påverkar undervisningen för hållbar utveckling i förskolan, och den största faktorn är att samtliga pedagoger har ett gemensamt mål med undervisningen. Det visar Anders Ohlssons avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Ökad integration kräver aktiva skolledare, menar Stefan Lund, professor i pedagogik vid Stockholms universitet. Han leder forskningsprojektet ”Att ta skolan i egna händer” som handlar om kommuner och skolor där man aktivt försöker hantera skolsegregation och bristande likvärdighet mellan skolor.
Peter Johannesson, gymnasielärare och forskare vid Göteborgs universitet, har fått sin avhandling utsedd till Lärarpanelens favorit. Hans forskning betonar vikten av att lärare får vara med att bestämma innehållet i sin kompetensutveckling för att göra lärandet meningsfullt.