Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Skolreformer"

Visar sida 5 av 8

Välj typ av innehåll inom kategori "Skolreformer":

Forskning och utveckling kategorier

"Ta time-out från striderna om skolan"

2019-08-14
Allmänheten har fortfarande stort förtroende för skolan som institution liksom för lärarna som yrkesgrupp. Detsamma kan man inte säga om skolans organisation där missnöjet är stort med skolans omstrukturering. Det skriver Sverker Lindblad, professor emeritus i pedagogik, i en debattartikel i Göteborgs-Posten.
Forskning och utveckling kategorier

Johannes Westberg: Paradoxen Glädjeparadoxen

2019-06-20
Boken Glädjeparadoxen är ett uttryck för en nostalgisk längtan till en svunnen bättre tid. Det hade varit klädsamt om bokens författare hade visat intresse för den befintliga forskningen om det svenska skolväsendets historia, inte minst då de anspelar på den vetenskapliga genren i användande av ord som forskning och vetenskapligt stöd.
Forskning och utveckling kategorier

Michael Walls och Jan Nilsson: Skolutveckling urholkar lärares autonomi

2019-05-24
Effektivisering, kvalitetssäkring och evidens kan låta bra, men Michael Walls och Jan Nilsson menar att dessa delar av vad som ofta kallas New Public Management i själva verket urholkar både lärarnas professionella autonomi och i förlängningen själva demokratin. De hävdar att vi vet för lite om konsekvenserna av olika skolutvecklingstrender, inte minst vad det innebär…
14568