Estetik är att söka andra vägar än de givna, menar professor Anja Kraus. Hon ger ett exempel: Att sminka sig är att sträva efter en given självbild – men när den bilden inte håller kommer estetiken in. Det gäller även i undervisningen.
Over the past decade, Swedish sloyd educators have grappled with the challenge of integrating "aesthetic and cultural expressions" into their teaching practice. This article examines the evolution of the concept aesthetical and cultural expressions in educational guidelines.
Slöjdundervisning kan utveckla språket hos elever som inte har svenska som modersmål. När eleverna får känna på material, redskap och verktyg och samtidigt möta nya ord och begrepp som är specifika för slöjdande så ges möjligheter att utveckla elevernas språk. (podcast)
Mobiltelefonen och andra digitala verktyg kan på flera sätt vara en tillgång i slöjdundervisningen, visar en studie med elever i årskurs 9 och slöjdlärare.
Varför ges inga läxor i slöjd? Jo, för att verktyg och material ofta saknas i hemmet. I Finland tvingade pandemin fram nya arbetssätt. Skolorna stängdes och eleverna fick arbeta med det som fanns hemma. Forskaren Mia Porko-Hudd tror att hemuppgifter är här för att stanna.
Det talas inte mycket om hur slöjdundervisning för nyanlända är utformad. Samtidigt använder många skolor slöjden som ett sätt att slussa vidare elever från förberedelseklass till ordinarie undervisning. Här krävs mer kunskap, enligt forskaren Emma Gyllerfelt.
Emma Gyllerfelts studie visar hur slöjdlärare och nyanlända elever använder sig av allt från material, verktyg, ord till kroppsspråk och mimik för att kommunicera.
Volym, omkrets och sömsmån. Matematiskt tänkande är ständigt närvarande i slöjdarbetet, men tyvärr har många elever svårigheter att tillämpa sina matematikkunskaper i slöjden, enligt forskaren Åsa Hjelm.
Slöjden är full av matematik, men elever har stora svårigheter att både förstå och använda matematik i slöjdämnet. Det visar Åsa Hjelms avhandling, som nu har valts till Lärarpanelens favorit.
Hur bidrar slöjdklassrummets lärmiljö till nyanlända elevers interaktion, kommunikation och möjlighet till deltagande i undervisningen? Det är en av frågorna som Emma Gyllerfelt undersöker i sin avhandling.
Elever i grundskolan har stora problem att lösa matematiska moment som uppstår i slöjdämnet, visar Åsa Hjelm i sin avhandling. Hon menar att matematik behöver integreras mer i slöjden.