Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Slöjd"

Visar sida 8 av 13

Forskning och utveckling kategorier

Doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet

2018-11-19
Över tid har det producerats omkring hundra doktorsavhandlingar i Norden som ‒ i vid bemärkelse ‒ relaterar till utbildning och lärande inom slöjdområdet, men trots urvalets bredd kan forskningen ändå uppfattas som sparsam jämfört med flera andra forskningsområden. Artikeln om doktorsavhandlingar inom det nordiska slöjdfältet är ett tidsdokument och ska ses som en grundläggande forskningsöversikt.
Forskning och utveckling kategorier

Slöjdämnets situation, utveckling och forskning under 2009–2018

2018-11-19
Perioden 2009–2018 har varit mycket händelserik för slöjdfältet i Sverige. Men avsaknaden av ett gemensamt nationellt forskningsämne försvagar nödvändig utveckling. Artikelförfattarna Peter Hasselskog, Annelie Holmberg och Stina Westerlund visar att slöjdfältet står relativt starkt, men att det också står inför utmaningar, som att realisera ett slöjdämne på vetenskaplig grund.
Forskning och utveckling kategorier

Förebilder i slöjd. En undersökning om vem som kan ses som förebild i nutida pedagogisk slöjd.

2018-11-12
Slöjdundervisningen skulle kunna spela en viktig roll för att ge eleverna fler exempel på förebilder genom att lyfta fram inspirerande exempel på konst, hantverkare, slöjdare, konsthantverkare, designers, konstnärer och formgivare. Det skulle vara spännande att se hur det skulle påverka undervisningen och lärandet i slöjden. Kanske det på sikt skulle påverka den status slöjd och…
Forskning och utveckling kategorier

Forskningsfältet digitala verktyg i undervisningen

2018-10-29
Digitaliseringen och de digitala verktygens närvaro i skolundervisningen har de senaste åren ökat i omfattning. Forskning har dock bedrivits sedan 1950-talet med skiftande perspektiv vad gäller utgångspunkt och användningsområde. Slöjdlärarportalen ger en kortfattad introduktion till forskningsområdet som kan relateras till slöjdundervisning.
Forskning och utveckling kategorier

Digitala verktyg i slöjdundervisningen – utmaningar och möjligheter

2018-09-14
Slöjdämnet har sin bakgrund i ett analogt arbetssätt där flit, noggrannhet och sinnlighet varit i fokus men är i dagens skola ett transdisciplinärt ämne som berör både design, teknik och samhälle. Forskningsfältet vad gäller digitala verktyg och slöjddidaktik är dock än så länge relativt outforskat. Slöjdlärarportalen tar upp utmaningar och möjligheter med digitala verktyg i…
Forskning och utveckling kategorier

Kommunikative ressourcer i håndværksmæssig undervisning. Hvordan underviserens handlinger bliver til den lærendes handlinger

2018-09-10
Vilka kommunikativa resurser ger de bästa förutsättningarna för att undervisa i hantverksmässigt lärande? Studiens resultat visar att lärare i regel använder sig av konkreta handlingar framför fiktiva, samt kroppslig kommunikation framför verbal kommunikation.
Forskning och utveckling kategorier

The rebellious teacher or a rebel with a cause. An interdisciplinary view on sloyd science

2018-09-10
I skolsammanhang kan en aktivist benämnas som en rebellisk lärare som inte tar hänsyn till ämnesgränser utan använder skolslöjd tillsammans med ett annat skolämne. Artikelns studie är genomförd i en undervisningspraktik där material och tekniker kombineras med syfte att lära och uttrycka sig genom att utgå från hantverket.
178913