Mobiltelefoner och sociala medier är viktiga verktyg för yrkeslärare när de vill koppla ihop arbetsliv och undervisning, visar Sandra Carlsson i en ny avhandling. "Vardaglig teknik fungerar som brygga till arbetsmarknaden, men det kan vara svårt att få tillgång till yrkesrelevant material", säger hon.
Et nyt forskningsprojekt vil træne børn fra en tidlig alder i at få kontrol over deres opmærksomhed og modstå skærmen. Målet med forskningsprojektet er at udvikle et katalog med ideer, som lærere på skoler kan bruge til at træne elevernes opmærksomhed.
I hemlandet Storbritannien har kritikerhyllade ”Adolescence” på Netflix lett till debatt om hur unga ensamma män radikaliseras på nätet, om incels och kvinnohat. P1 Kultur gästas av Lisa Kaati, som forskar om extremistiska budskap i digitala miljöer. (webbradio)
This systematic scoping review examines the available research on cooperation against cyberbullying in the school community. Based on a comprehensive literature search, 22 studies were selected. The types of cooperation identified in the research were mapped on the basis of stakeholders involved, the stage at which cooperation occurred (prevention or intervention) and (in)effective aspects of…
Var sjätte barn, i skolåldern i Europa, är utsatt för nätmobbning enligt Högskolan i Gävle. En ny studie har just publicerats, som visar hur skolpersonal kan göra för att minska problemen med nätmobbning.
Ny teknik, som sociala medier, blir alltmer självklara inslag i barn- och ungdomsböcker. Men i böckerna framställs tekniken ofta som farlig.– Det är påtagligt att det finns en negativ bild av tekniken, säger forskaren Jakob Olsson vid Karlstads universitet.
Trots att högstadieelever är väl medvetna om att de utsätts för påverkan utifrån litar de på vad de läser på nätet. Det visar Marie Wejrum som forskat om elevers läsning av multimodala argumenterande texter.
Hur berättar pedagogerna om förskolans uppdrag och praktik i texter om förskolans pressade läge? Det är en av frågorna som Maria Lennartsson undersöker i sin avhandling.
Mobbning och trakasserier bland mellanstadiebarn har ökat under de senaste åren – framförallt riktat mot flickor. Enligt ny forskning från Högskolan i Gävle beror det på ökade klyftor mellan könen och barnens aktivitet på internet.
Hotfulla mejl från vårdnadshavare, smygfilmning i klassrummet och exponering i sociala medier. Det är några av de digitala trakasserier som drabbar lärare och rektorer, visar ny forskning från Malmö universitet.