Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Sociala medier"

Visar sida 2 av 7

Välj typ av innehåll inom kategori "Sociala medier":

Forskning och utveckling kategorier

Får vi titta på Youtube? Viktigt att fritidshem främjar barns medieintressen visar studie

2022-06-15
Många elever har ett stort intresse för dataspel, att titta på Youtube-klipp och snacka på Tiktok. Hur ska lärarna på fritidshem förhålla sig till det? En ny studie visar att lärare som integrerar barnens medieintresse i fritidsverksamheten kan ha mer utvecklande samtal med eleverna om deras vardag.

Elever navigerar mellan undervisning och sociala medier i klassrummet

2022-06-07
Elever som har sina smarttelefoner påslagna under lektionstid anstränger sig aktivt för att anpassa funktionerna i applikationerna och sättet de använder dem på till den pågående undervisningen. Applikationerna blir en del av klassrummet då eleverna använder dem för att kommunicera med varandra under lektionstid. Det är slutsatserna av en unik undersökning vid Åbo Akademi som…

Ny forskning ska hjälpa eleverna genomskåda bluffen

2022-04-22
I sociala medier och i ett allt snabbare nyhetstempo sköljs vi över av information som inte alltid stämmer. Källkritik har på senare tid aktualiserats i en rad olika händelser, nu senast under kriget i Ukraina, och därmed blivit en allt viktigare del av undervisningen i skolan. På Rosendalsgymnasiet pågår ett forskningsprojekt som ska ta fram…
Forskning och utveckling kategorier

Lärarguide för mer aktiva elever

2021-11-23
Syftet med denna guide är att inspirera dig som lärare att integrera fysisk aktivitet i skoldagen, med stöd från Generation Peps kostnadsfria digitala skolverktyg som du kan läsa mer om på www.pepskola.se. Guiden ger dig också en introduktion till TikTok och hur du kan använda och inspireras av innehåll från plattformen, samt tipsar om vidare…
1237