Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 1 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Supporting transitions to special school: Co-constructing virtual tours to share important knowledge about school sites and practices

27 november
Transitions between stages of schooling present well-known challenges for children with special educational needs and disabilities, including navigating new sites, people, practices, timetables and expectations. Site visits are often recommended for helping with transition, and yet such visits can be difficult to achieve for practical and logistical reasons. This study piloted the development of virtual…

Simulative and dissimulative masking: Resolving how educational practice that protects neurodivergent people from harm can suppress learning

27 november
The article describes a process where neurodivergent learners in a hostile environment learn to regulate and restrict their own behaviours, often without the provision noticing their distress and continuing to deliver inappropriate support, while misattributing blame to parents. (pdf)

Ny professor i specialpedagogik brinner för samundervisning

27 november
Utsatta barn som kanske aldrig fått en chans, framför allt i skolan, är en hjärtefråga för Christel Sundqvist, nybliven professor i specialpedagogik vid Karlstads universitet. En ledstjärna är att hjälpa dem tidigt så att inte det uppstår problem senare i deras skolgång som leder till marginalisering och exkludering.

Skolans osynliga (men oumbärliga?) arbetskraft – en deskriptiv studie av stöd- och resursfunktioner i svenska högstadieskolor

11 november
The number of educational paraprofessionals is increasing in Swedish schools. Despite their growing presence, these support roles have gone largely unnoticed in Swedish educational research. This study addresses this gap by mapping this group through examining the frequency of their deployment, the nature of their professional titles, job duties, job requirements and employment terms using…

Specialpedagoger skapar handlingsutrymme i en snårig vardag

28 oktober
Specialpedagoger på gymnasiet lägger mycket kraft på att skapa handlingsutrymme i en ofta otydlig yrkesroll. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet. Relationen till lärare, elever och vårdnadshavare är avgörande för att få uppdraget att fungera, och många specialpedagoger agerar utifrån en stark yrkesetik och tro på inkludering.
Forskning och utveckling kategorier

Hvordan hjælper vi bedst skoleelever der kæmper med alt fra ADHD til indlæringsvanskeligheder?

24 oktober
Når børn og unge rammes af mentale, neuroudviklingsmæssige eller adfærdsmæssige lidelser, kan det munde ud i dårlige præstationer såvel i skolen som i voksenlivet. Et nyt forskningsprojekt skal forsøge at kortlægge, hvilken rolle skole og lærere spiller for disse elever, og om de kan få bedre hjælp end i dag.
12259