Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 1 av 245

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

28 februari
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier

Forskarintervju: Om särskilda undervisnings-grupper. Är målen eller hur eleven mår viktigast?

6 februari
Elever kan placeras i särskild undervisningsgrupp av vitt skilda skäl. Men elever med olika behov fungerar inte alltid så bra tillsammans. I en ny avhandling studerar Vicktoria Westerberg vid Umeå universitet hur den särskilda undervisningsgruppen förhåller sig till skolans inkluderande uppdrag. 

Continuing professional development for special educational needs and disabilities within the school workforce: The results of a national survey in England

30 januari
Continuing professional development (CPD) is considered an important part of improving professional practice and its importance has been highlighted in Department of Education policies in England. However, very little research has explored what CPD school staff access and consider as effective for their roles.

Inkludering och arbetet med särskilt stöd i förskolan

9 januari
Syftet med denna studie är att öka vår kunskap om hur det särskilda stödet utformas utifrån de barn som anses vara i behov av särskilt stöd. Underlaget består av intervjuer med 15 förskollärare. Datamaterialet bearbetades genom en konventionell innehållsanalys.
12245