Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 118 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Stora brister i lärares kunskap om autism och adhd

2018-03-16
Tre av fyra lärare saknar baskunskaper om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, visar ny forskning. Istället för stöd och anpassningar kan elever få höra att de ska ”skärpa sig”. ”Lärare vet ingenting om det här, det är noll poäng i ämnet på lärarutbildningen”, säger professor Sven Bölte.
Forskning och utveckling kategorier

Stöd till skolor för ett mer förebyggande elevhälsoarbete

2018-03-14
Ett nytt stödmaterial från Specialpedagogiska skolmyndigheten ger skolor stöd att utveckla ett mer hälsofrämjande och förebyggande elevhälsoarbete. Det vänder sig i första hand till rektor och den samlade elevhälsan. Men det kan även användas av lärare och övrig skolpersonal som är intresserade av att utveckla elevhälsoarbete.

Mer fokus på neuropsykiatriska svårigheter i Speciallärar- och Specialpedagogprogrammen

2018-02-20
Med start till höstterminen 2018 gäller nya utbildningsplaner för både Speciallärarprogrammet och Specialpedagogprogrammet på Göteborgs universitet. Den stora nyheten är att neuropsykiatriska svårigheter nu finns med i de nationella examensmålen.
1117118119259