Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 120 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Har alla barn i grundskolan förutsättningar att klara nya läroplanens krav?

2018-02-02
Det finns elever i grundskolan som inte har kognitiva förutsättningar att klara de kunskapskrav läroplanen ställer, och detta måste beaktas i det svenska skolsystemet. Det nuvarande betygssystemet utan några individuella mål innebär en risk att negativt påverka elevers psykosociala utveckling och självkänsla, visar en ny studie.
Forskning och utveckling kategorier

Bristande tillgång till läromedel för elever med funktionsnedsättning

2018-02-02
Många elever och studerande med funktionsnedsättning får inte de tillgängliga läromedel och den tillgängliga kurslitteratur som de behöver, vilket hindrar dem från att få en likvärdig utbildning. Det visar en översyn som idag överlämnas till regeringen från Myndigheten för tillgängliga medier och Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Forskning och utveckling kategorier

Trappan gör tabellerna tydliga

2018-01-30
För två, tre år sedan var det lite i ropet med mattetrappor. Och eftersom vi har en skola i två våningar tänkte vi att det kunde passa hos oss. Vår pedagogiska tanke är egentligen att eleverna ska få med sig multiplikation gratis. De passerar ju trappan flera gånger om dagen.
Forskning och utveckling kategorier

Att främja lärande genom pulshöjande aktiviteter

2018-01-30
Syftet med denna utvecklingsrapport är att undersöka huruvida pulshöjande aktiviteter i specialskolan ger effekt för elevernas kunskapsresultat och självskattade hälsa. Rapporten utgår ifrån en särskilt satsning på Birgittaskolan i Örebro, där eleverna förutom den ordinarie idrottsundervisningen också erbjöds extra pass med pulshöjande aktiviteter. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Lika värde nr 4, 2017

2018-01-30
Användning av digitala verktyg i lärandet ger möjlighet till mer individuella lösningar. I nummer 4 av tidningen Lika värde 2017 kan du få råd att komma igång med digitalt lärande och läsa om verksamheter som har kommit en bit på vägen. (pdf)
1119120121259