I Sörgårdens förskola i Härnösand har anlagts en Sinnenas Trädgård med ett naturgrått staket runtom och en pergola som skydd mot väder och vind. Här finns långa odlingslådor med både kryddväxter och blommor i vackra färger som barnen kan utforska med sina sinnen.
Ifous roll är att underlätta och koordinera samverkan mellan skolhuvudmän och forskare, skriver Ifous vd Marie-Hélène Ahnborg i en replik till Malin Holm och avfärdar påståendet att Ifous driver en egen agenda som absurt.
Att känna tillhörighet i klassen, kvalitet i undervisningen och att utbildningen leder till något bra. Det är elevers syn på vad som ger engagemang i skolan. Detta oberoende av elevers olika sociala och ekonomiska bakgrunder, visar en färsk avhandling Helena Andersson, universitetsadjunkt i specialpedagogik.
Teknoteket är en nystartad verksamhet inom den kommunala vuxenutbildningen i Malmö som började som ett utvecklingsprojekt. Här finns ett specialpedagogiskt fokus med inriktning mot extra anpassningar och tillgänglig utbildning.
Anna Karin Anderssons forskning visar att för tidig födsel har mindre betydelse för barns vardagsfungerande än beteendeproblem som exempelvis hyperaktivitet.
En fjärdedel av unga vuxna med intellektuell funktionsnedsättning varken jobbar eller pluggar. Tiden efter examen från gymnasiesärskolan spelar stor roll för att hitta en sysselsättning. Mer kunskap kan leda till bättre stödinsatser, enligt forskning vid Högskolan i Halmstad.
Inkluderande lärmiljöer handlar om skolsystemets förmåga att se, förstå och stödja eleverna, och anpassa undervisningen. Det menar Per Skoglund, FoU-samordnare vid Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Särskilt begåvade elever har inte sällan svårt att få det stöd de behöver för att klara skolan. "Jag läste Harry Potter-böckerna men var tvungen att göra veckans bokstav", säger Lanny, 8 år, som vantrivdes i förskoleklass.
För att en elev ska kunna använda ett digitalt läromedel räcker det inte med att det pedagogiska innehållet har rätt nivå, även de tekniska delarna måste fungera korrekt. Hur blir då digitala läromedel användbara?
Children diagnosed with attention-deficit/hyperactivity disorder who played a video game for four weeks showed signs of improvement in a study of 348 children between ages 8 and 12. The company that produces the game plans to seek approval from the US Food and Drug Administration to make the first prescription video game.