Lärare och rektorer som stannar – och samarbetar. Det är receptet för en framgångsrik skola, enligt en ny bok. Tyvärr ser verkligheten ofta annorlunda ut, konstaterar specialpedagogen Monika Mattsson.
Jim Cummins nya bok ger riktlinjer för hur man kan stötta nyanlända elever. Tyvärr finns det ett glapp mellan forskarens och lärarens vardag, skriver specialpedagog Margot Zakariasson.
Specialpedagogiska metoder i undervisningen gynnar både pojkar och flickor. Det menar pedagogiklektorn Göran Widding, aktuell med en ny forskningsantologi.
Vad gör en specialpedagog? Väldigt många olika saker beroende på var du jobbar, visar en studie. För att det specialpedagogiska arbetet ska blir mer likvärdigt över landet krävs mer kompetens hos såväl rektorer som lärare.
Bara en av tre förskolor har ett välfungerande arbete kring barn i behov av särskilt stöd. Det visar en ny kvalitetsgranskning från Skolinspektionen där 35 slumpvis utvalda förskolor har kontrollerats.
Några vill lägga ner specialpedagogprogrammet. Andra vill behålla två utbildningar. Åsikterna går isär när flera tunga remissinstanser kommenterar regeringens förslag.
Ross Greene tror inte att bestraffningar är utvecklande för vare sig barn eller vuxna. Hans tankar om empatiskt bemötande praktiseras inom bland annat skola, psykiatri och kriminalvård.
Jim Cummins nya bok ger riktlinjer för hur man kan stötta nyanlända elever. Tyvärr finns det ett glapp mellan forskarens och lärarens vardag, skriver specialpedagog Margot Zakariasson.
Det räcker inte att uppmuntra elever att anstränga sig om de saknar kognitiva färdigheter och inte vet hur de ska göra. Skolan bör därför rikta in sig på att utveckla elevernas kognitiva förmågor, visar Elias Johannessons forskning.
Uppväxten lärde psykologen Bo Hejlskov Elvén att bli tydlig utan konfrontation. Genomgående för Bo Hejlskov Elvéns råd är att han tolkar allt barnen gör som strategier utifrån en livssituation som ofta präglas av psykisk ohälsa, missbruk och social utsatthet.
There are proven ways to help people with dyslexia learn to read, and a federal law that’s supposed to ensure schools provide kids with help. But across the country, public schools are denying children proper treatment and often failing to identify them with dyslexia in the first place.