Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 124 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Executive function skills and their importance in education: Swedish student teachers’ perceptions

2017-11-30
The aim of the study was to examine how student teachers rated the importance of EF skills and EF-related skills involved in pupils’ learning and investigate whether there were any differences in rating between regular student teachers and special needs student educators.
Forskning och utveckling kategorier

Ny bok om barns övergångar från förskola till skola

2017-11-28
Boken ”Barns övergångar” handlar om barns pedagogiska övergångar från förskola till skola och är en antologi med kapitel skriva av flera olika forskare. Jenny Wilder, docent vid Specialpedagogiska institutionen vid Stockholms universitet, har varit redaktör för antologin tillsammans med Anne Lillvist, docent vid Mälardalens högskola.
Forskning och utveckling kategorier

Organisationer bemöter personer med utvecklingsstörning olika

2017-11-28
Blir en individ med utvecklingsstörning bemött på samma sätt om denne är elev i skolan, patient inom sjukvården eller klient inom socialtjänsten? Nej, sannolikt inte, säger Jens Ineland som är docent i specialpedagogik. De organisatoriska förutsättningarna för det vardagliga arbetet varierar, vilket påverkar förhållningssätt och handlingsmönster.
1123124125259