Elever med läs- och skrivsvårigheter mår precis lika bra och har inte sämre självbild än andra barn och ungdomar i samma ålder. Det visar ny forskning från Linnéuniversitetet.
En tryckknapp kan göra stor skillnad för ett barn med dövblindhet. Det har Margareta Fors, förskollärare och klasslärare på Snäckbackens Särskola, fått erfara under sina år på skolan.
Mara Westling Allodi, professor i specialpedagogik, som fått medel från Vetenskapsrådet för att koordinera en forskarskola med inriktning mot tidiga insatser i förskolan och de första skolåren.
I sin avhandling har Emma Lindeblad undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik (applikationer i surfplattor) och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter.
I sin avhandling har Emma Lindeblad undersökt kopplingen mellan så kallad assisterande teknik (applikationer i surfplattor) och självbild samt psykisk hälsa hos elever med läs- och skrivsvårigheter.
Specialpedagogiska skolmyndighetens sidor "It i lärandet" byter namn till Digitalt lärande. Det nya namnet passar bättre in i hur övriga skolmyndigheter och samhället i stort formulerar sig.
Det är slöseri med resurser att låta specialpedagoger ta hand om åtgärdande arbete på individnivå. För att värna elevers rätt till en likvärdig och tillgänglig utbildning behöver vi utmana våra föreställningar om vad specialpedagogisk kompetens egentligen innebär, menar Tankesmedjan Specialpedagoger för skolutveckling.
De flesta föräldrar till för tidigt födda barn uppfattar att deras barn har ett gott vardagsfungerande, med goda färdigheter i motorik, kommunikation och interaktion. Det visar Anna Karin Andersson i sin avhandling.
Many Stanford students were labeled as “gifted” when very young, often leading to special supports and programs. They reflect on what that designation meant for their learning.
Föräldrar och då särskilt mammor, till barn med funktionsnedsättningar, löper en ökad risk för försämrat psykiskt välmående. Det visar David Norlin i sin avhandling.