Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 128 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Ny forskning lyfter fram könsskillnaderna i stöd

2017-10-27
Hur ser egentligen skillnaderna ut mellan flickors och pojkars stöd i skolan? Forskare har undersökt vad vi kan göra för att höja kunskapen om genus, funktionsnedsättningar och specialpedagogik i skolan. "Lärarna i skolan behöver inte känna att de måste klara allt själva", säger forskaren Charlotta Pettersson.
Forskning och utveckling kategorier

Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv

2017-10-24
Denna FoU-skrift avser att bidra till att öka och sprida kunskaper om olika aspekter av genus, funktionsnedsättningar och special­pedagogik. Om hur villkoren ser ut för flickor respektive pojkar med funktionsnedsättning i skolan, på fritiden och med blicken riktad mot vuxenblivande i det viktiga arbetet att skapa en lik­värdig skola för alla elever. (pdf)
1127128129259