Specialpodd-avsnittet tar upp frågor som: ”Vilken är den största utmaningen vad gäller skolfrånvaro i dag?” ”Vilka är de främsta orsakerna till hemmasittarproblematik?” ”På vems axlar vilar ansvaret?” ”Går det att inkludera alla elever?”
Kasta inte ut åtgärdsprogrammen! Forskaren Lisa Asp-Onsjö är orolig för att allt färre elever får särskilt stöd. Oron stärks av att Pisa visar på sämre likvärdighet.
Det reflekterande, det konsultativa och det samarbetande samtalet. De tre typerna av specialpedagogisk handledning har Christel Sundqvist vid Åbo Akademi identifierat i sin forskning.
Allteftersom Skolverket publicerar fler utbildningsdelar i sin utbildningssatsning, Specialpedagogik för lärande, fyller vi på med vårt eget fördjupningsmaterial som komplement.
Det är betydligt svårare att få tillbaka elever till skolan än att behålla dem som är där. Vi måste fråga oss vad vi kan göra för att de ska uppskatta skolan och den kunskap de får där, säger Britten Ekstrand, docent i pedagogik vid Linnéuniversitet.
Vår nya serie Människan och världen vänder sig i första hand till elever som går på gymnasiesärskolans individuella program och kan läsa och skriva lite grann. Den första boken heter Människan och världen – Jorden. Den innehåller begrepp som jordglob och karta, världsdelar, världshav och väderstreck.
"Det är glädjande att elevers och lärares hårda arbete gett resultat. Vårt uppdrag, är att bidra till en likvärdig utbildning för elever i behov av stöd. Det är viktigt för att vi tillsammans ska fortsätta utveckla svensk skola", säger Greger Bååth, generaldirektör på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Elva blivande specialpedagoger och speciallärare deltog under en intensiv International Study Week i tyska Siegen i november. Det blev en vecka som vidgade insikten av inkludering och människors lika värde och också en insikt om att svenskt elevhälsoarbete står sig väl i en internationell jämförelse.
Gerd Pettersson ställer i sin avhandling frågan hur glesbygdsskolan klarar det specialpedagogiska uppdraget och därmed att operativt genomföra och driva en specialpedagogisk verksamhet.