Increasingly popular exercise- and game-based therapies for attention-deficit/hyperactivity disorder have little research to support their use in schools, ADHD researcher Jeffrey Halperin said in this interview.
Ljud kan vara viktiga igångsättare för språk- och talutvecklingen hos barn med autism. Logoped Pia Nordgren har i sin avhandling utforskat relationen mellan inlärning av språkljud, utveckling av melodi i talet och gester.
Från och med i dag, 4 april, är det enklare att komma i kontakt med Specialpedagogiska skolmyndigheten. Nu lanseras tjänsten "Fråga en rådgivare". "Vi strävar efter ett klassrumsnära stöd. Tack vare tjänsten kan vilken pedagog som helst enkelt kontakta oss och ställa sina frågor, varje vardag", säger Greger Bååth, generaldirektör.
Bravkod är ett träningsmaterial för elever på lågstadiet som behöver träna upp sin förmåga att avkoda sin läsning. "Genom att satsa på denna grupp tidigt sparar skolan mycket resurser senare under deras skoltid," säger specialläraren Ronny Karlsson.
De barn som omhändertas av samhället måste få bättre stöd i skolan och mer hjälp även efter att de har fyllt 18 år. Det finns flera skäl för starkare lagreglering eftersom skillnaderna är alltför stora idag, skriver professorerna Titti Mattsson och Bo Vinnerljung i en ny SNS-rapport.
Daniel Lindberg utforskar i sin studie frågan vad sociala problem innebär för ungdomar och unga vuxna i åldrarna 19 till 25 år. I centrum står antagandet att sociala problem har en tendens att ackumuleras över tid.
Syftet med Marie Elwins avhandling har varit att utveckla ett självskattningsinstrument utformad för vuxna personer med AST som mäter sensoriska erfarenheter och upplevelser.
Barn med funksjonshemninger skulle inkluderes med jevnaldrende. I virkeligheten blir de satt mer utenfor jo eldre de blir. Idealet om inkludering har svunnet i takt med det økte prestasjonspresset i skolen, mener forskere.
Många barn får god hjälp i samband med att de fått autismdiagnos men efter ett antal år verkar stödet försvinna. Martina Barnevik Olsson visar i sin avhandling att barn som har eller har haft autism kan ha svårt att klara skolan och därför behöver stöd under lång tid.
Vetenskapliga rön visar att dåligt arbetsminne kan kopplas till aggressivt beteende hos barn. "Impulskontroll, som tidigare forskning fokuserat på, hade mindre betydelse än vi trodde", säger forskaren Carin Marciszko.