Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 167 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Lika värde 4 2015

2016-02-02
Hur kan man arbeta inkluderande i skolan? Vilken roll har skolhuvudmannen i detta arbete? Och vad kan man göra konkret i en skola, måste man lägga ner alla särskilda grupper? Det är några av frågorna det här numret av tidningen Lika värde, försöker besvara.

Hälsopromotion i skolan. Utvärdering av DISA - ett program för att förebygga depressiva symtom hos ungdomar.

2016-02-02
Syftet med Pernilla Garmys avhandling är att utvärdera DISA:s effektivitet avseende att minska depressiva symtom och förbättra självskattad hälsa hos ungdomar, undersöka vilka erfarenheter ungdomar och ledare har av DISA, samt belysa programmets kostnadseffektivitet.
Forskning och utveckling kategorier

Adhd och principen om barnets bästa

2016-02-01
Når eleven inte upp till kunskapsmålen? Det fixar vi med en diagnos – och kanske lite medicinering på det. Nej, det låter så klart inte rimligt. Men enligt Statens medicinsketiska råd, Smer, kan det finnas en koppling mellan den målstyrda skolan och det ökande antalet adhd-diagnoser.
Forskning och utveckling kategorier

Lärares attityder är avgörande för elever med Asperger

2016-01-27
Lärare med nyare lärarutbildning fokuserar mer på att anpassa skolmiljö och undervisning än att lägga fokus på funktionshindret när de undervisar elever med Aspergers syndrom. För lärare med äldre dominerar ett medicinskt förhållningssätt. Det är ett par av resultaten i Ann-Charlotte Lintons avhandling om attityder till Asperger och inkludering.
1166167168259