Boken är skriven för såväl fackfolk som för de ungdomar som den handlar om. Det menar specialpedagogen Margot Christiansen, som här förklarar varför du bör läsa den.
Ett test som mäter ögonrörelser kan i framtiden ge svar på om elever har läs- och skrivsvårigheter. Träffsäkerheten är hög, enligt forskaren Gustaf Öqvist Seimyr.
Det övergripande syfte med Ann-Charlotte Lintons avhandling är att bidra till ökad kunskap om lärares och övrig skolpersonals sociala representationer om en inkluderande skolundervisning för elever med Aspergers syndrom.
Gymnasieskolor med elever från välutbildade hem har mer specialpedagogiskt stöd än andra. Det är ett allvarligt hot mot den likvärdiga skolan, menar forskaren Joacim Ramberg.
Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM) har tagit fram ett nytt stödmaterial, »Delaktighet — ett arbetssätt i skolan«, som hjälp för att identifiera mobbning i ett tidigt skede.
Antalet elever med funktionsnedsättning i skolan har ökat. Ofta krävs det en diagnos för att få resurser, trots att skolan är skyldig att ge särskilt stöd efter elevens behov. För allas rätt till en inkluderande utbildning är planering och ett nära samarbete mellan vuxna viktigt. Det är några av slutsatserna som presenteras i en ny…
Vad gör samverkan mellan professionella från landsting, kommun och skola problematisk och hur kan samverkan göras framgångsrik? Det har forskaren Catharina Marie Widmark studerat.