Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 185 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

"Ifous välkomnar mer kunskap"

2015-04-14
I en debattartikel på SvD Brännpunkt framför Föräldranätverket Barn i Behov krav på en nationell utredning. Ifous välkomnar mer kunskap – både forskning och beprövad erfarenhet – på det här området, och det är just den vi försöker bidra till genom vårt forsknings- och utvecklingsprogram Inkluderande lärmiljöer.
Forskning och utveckling kategorier

6. Uppmuntra elever att tala högre

2015-04-10
Många blyga elever är rädda för att uppfattas som ”dåliga” av omgivningen. För att inte lärare och klasskompisar ska höra om de svarar fel, pratar de därför ofta tyst och snabbt. Det här är ett sätt att försöka kontrollera den obehagliga situationen och undvika negativa omdömen.
Forskning och utveckling kategorier

2. Våga prata med eleven

2015-04-10
I samtalet med eleven är det bra att ställa konkreta frågor och betona att blyghet är väldigt vanligt, typ: ”Många barn tycker att det är jobbigt att räcka upp handen. Känns det så för dig också?” Fokusera inte bara på svårigheter utan också på barnets styrkor. Många blyga är exempelvis lugna och reflekterande.
Forskning och utveckling kategorier

1. Lär dig se tecken på sociala oro

2015-04-10
Blyga barn försöker ofta göra sig osynliga i klassrummet genom att sätta sig längst bak, avstå från att räcka upp handen, undvika att gå fram till katedern, låta alla andra gå före i köer, undvika att äta i matsalen, skolka från muntliga redovisningar, friluftsdagar och gymnastiklektioner.
1184185186259