”Jeg vil bare sige tak. Jeg glæder mig helt vildt”. Læsevejleder Helle Johannesen fra Fårvang Skole ved Silkeborg fik det sidste ord, da Undervisningsministeriet præsenterede den nye ordblindetest for 180 deltagere på et møde i Aalborg. Andre ser mere skeptisk på testen.
Barn som har svårt att förstå vad de läser har ofta problem också med hörförståelsen. Det visar logopeden Maria Levlin i en avhandling vid Umeå universitet.
Lärare är numera skyldiga att göra extra anpassningar för eleverna. Innebär detta egentligen något nytt? Jodå, de nya reglerna går inte att avfärda som gammal skåpmat.
Det är bättre att anpassa sig än att fokusera på det som inte fungerar. Sådan var Björn Häll Kellermans inställning i skolan, där han var ensam om att ha en rörelsenedsättning. I dag är han biträdande borgarrådssekreterare i Stockholm.
För barn med stora rörelsenedsättningar är det ytterst viktigt att ta tillvara på alla tillfällen till fysisk aktivitet, men en avhandling från Lunds universitet visar att nästan hälften av dessa barn inte deltar i skolidrotten. Barn med intellektuella funktionsnedsättningar får också färre fysioterapeutiska insatser än barn med rörelsenedsättningar.
Många föräldrar undrar vilket stöd deras barn kan få i skolan. Därför har Skolverket tagit fram information till de föräldrar som har barn i förskoleklass, grundskola eller motsvarande skolform och gymnasieskola.
Skolverket och Specialpedagogiska myndigheten har tagit fram ett studiepaket för att stödja lärare i förståelsen av den så kallade undantagsbestämmelsen. Fyra informationsfilmer tar upp bland annat hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken.