Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 2 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Specialpedagoger skapar handlingsutrymme i en snårig vardag

28 oktober
Specialpedagoger på gymnasiet lägger mycket kraft på att skapa handlingsutrymme i en ofta otydlig yrkesroll. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet. Relationen till lärare, elever och vårdnadshavare är avgörande för att få uppdraget att fungera, och många specialpedagoger agerar utifrån en stark yrkesetik och tro på inkludering.
Forskning och utveckling kategorier

Hvordan hjælper vi bedst skoleelever der kæmper med alt fra ADHD til indlæringsvanskeligheder?

24 oktober
Når børn og unge rammes af mentale, neuroudviklingsmæssige eller adfærdsmæssige lidelser, kan det munde ud i dårlige præstationer såvel i skolen som i voksenlivet. Et nyt forskningsprojekt skal forsøge at kortlægge, hvilken rolle skole og lærere spiller for disse elever, og om de kan få bedre hjælp end i dag.
Forskning och utveckling kategorier

Digitaliseringens dubbla ansikte - specialpedagogens roll i förändring

20 oktober
Digitaliseringen har förändrat många yrken och skolans specialpedagogiska arbete är inget undantag. Trots att den svenska skolan digitaliserats i över 50 år saknas det fortfarande studier på hur digitalisering påverkat specialpedagoger och speciallärare i deras arbete. Nu presenteras en ny studie vid Umeå universitet som bidrar till att fylla kunskapsluckan och visar på flera sidor…

SENCOs’ agency in Swedish upper secondary schools. A lifeworld phenomenological study of how special educational needs coordinators navigate and manage their everyday worklife

20 oktober
Specialpedagoger agerar i ett brett sammanhang med både skolpersonal och personer utanför skolan, exempelvis vårdnadshavare, barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och socialtjänsten. Specialpedagogerna ägnar samtidigt mycket tid åt att förklara, försvara och avgränsa yrkesrollen, visar Jonas Udds avhandling om specialpedagoger i gymnasieskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Effects of a fraction intervention for students with special educational needs in mathematics

1 oktober
This study investigated the effects of a fraction concept understanding intervention with six fifth-grade students with special educational needs in mathematics. Explicit instruction and CRA were cornerstones in the intervention program, with a specific focus of fraction as measurement. (pdf).