Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 2 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Digitaliseringens dubbla ansikte - specialpedagogens roll i förändring

20 oktober
Digitaliseringen har förändrat många yrken och skolans specialpedagogiska arbete är inget undantag. Trots att den svenska skolan digitaliserats i över 50 år saknas det fortfarande studier på hur digitalisering påverkat specialpedagoger och speciallärare i deras arbete. Nu presenteras en ny studie vid Umeå universitet som bidrar till att fylla kunskapsluckan och visar på flera sidor…

SENCOs’ agency in Swedish upper secondary schools. A lifeworld phenomenological study of how special educational needs coordinators navigate and manage their everyday worklife

20 oktober
Specialpedagoger agerar i ett brett sammanhang med både skolpersonal och personer utanför skolan, exempelvis vårdnadshavare, barn- och ungdomspsykiatrin (BUP) och socialtjänsten. Specialpedagogerna ägnar samtidigt mycket tid åt att förklara, försvara och avgränsa yrkesrollen, visar Jonas Udds avhandling om specialpedagoger i gymnasieskolan.
Forskning och utveckling kategorier

Effects of a fraction intervention for students with special educational needs in mathematics

1 oktober
This study investigated the effects of a fraction concept understanding intervention with six fifth-grade students with special educational needs in mathematics. Explicit instruction and CRA were cornerstones in the intervention program, with a specific focus of fraction as measurement. (pdf).

Grupphandledning och välbefinnande. Förskolepedagogers och specialpedagogers upplevelser av krav och resurser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd

30 september
Veronica Semelius Granevald vill med sin avhandling bidra med fördjupad kunskap om förskolepedagogers och specialpedagogers psykosociala välbefinnande i relation till arbetet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan.

Svårt upptäcka distanselever i behov av stöd i vuxenutbildningen

30 september
Att identifiera elever i behov av stöd är särskilt komplext i distansundervisning för vuxna, och därför är det viktigt att tidigt bygga relationer. Det visar specialpedagogen Anna Sjöstrand och processledaren Charlotta Rudstedt Szadaj i sin utvecklingsartikel, som skrivits inom ramen för Ifous FoU-program Vuxenutbildning på distans.