Många flickor som har symtom på depression har också symtom på adhd. Men adhd upptäcks sällan och därför får flickorna heller ingen hjälp. Det visar en ny doktorsavhandling av Karin Sonnby.
Erika Lundby visar i sin avhandling att de flesta barn uppfattar konsumtion som ett verktyg för att stärka sociala relationer med jämnåriga. Resultatet pekar på vikten av att socialt arbete intresserar sig för detta, och inte enbart för ekonomiska förhållanden.
Specialpedagogen Helena Fos Ahldén föreläser om språkutvecklingen hos döva barn. Hon konstaterar bland annat att döva barn behöver samtala om de texter de läser på teckenspråk för att lära sig läsa (webb-tv).
There’s no such thing as a “normal brain.” In fact, there’s a lot of diversity in how different brains process information — a challenge for educators tasked with teaching a diverse group of learners. Dyslexia is a common variation that affects how kids read, but what’s really going inside the brain of someone affected by…
I samarbete med Ifous ger Skolporten verksamma i förskola, grundskola och gymnasiet möjlighet att sprida sina goda erfarenheter och vara med och utveckla skolan. Vi välkomnar nu texter om undervisning och lärande från dig som är verksam inom skola och utbildning!
Elisabeth Lindén, fil. mag i specialpedagogik, föreläser om sina studier av flerspråkighet och specialpedagogik. Hon berättar hur man kan upptäcka elever med läs- och skrivsvårigheter (webb-tv).