Hur får man en elev att verkligen förstå en text på djupet? Marie Trapp undervisar eleverna med hjälp av fem läsfixare. Metoden bygger på samma lässtrategier som goda läsare använder sig av.
The new approach to special educational needs provision will place pupils at the centre of planning and make teachers more accountable for their progress. Amy Cook offers a quick guide to the reforms.
Rapporten "Framgångsrika förebilder inom yrkes- och lärlingsutbildningar i Europa" beskriver elevers möjligheter till anställning efter utbildning, men lyfter också viktiga aspekter av utbildning och praktik. Läs rapporten här (pdf).
Hur ser möjligheten ut till arbete för ungdomar som är i behov av särskilt stöd eller som har en funktionsnedsättning? En ny rapport från organisationen European Agency for Development in Special Needs Education beskriver hur situationen ser ut runt om i Europa.
Med digitala verktyg öppnas nya möjligheter för alla elever, men framförallt för elever i behov av särskilt stöd. Men hur når man alla lärare och inte bara dem som har ett intresse från början?
Utomhusundervisning med mobil teknik skapar motivation hos eleverna, och även skoltrötta elever blir mer engagerade. Det tyder på att det är något skolan borde utveckla, menar forskaren Johan Eliasson.
For første gang bliver det nu - på forsøgbasis - tilladt for elever med store læse-/stavevanskeligheder at bruge et ordforslagsprogram ved afgangsprøven i retskrivning.
Intens adfærdsterapi hjælper børn med autisme til at fungere på lige fod med deres klassekammerater. Forældre og lærere er henrykte, mens kritikere sammenligner det med hundetræning.
I den här rapporten redovisas resultaten från ett utvecklingsprojekt i sju kommuner där familjehemsplacerade barn lästränats med hjälp av Paired Reading (parläsning). paried Reading är en strukturerad metod som tränar läsförmågan hos barn genom att en vuxen (i det här projektet familjehemsföräldern) läser tillsammans med barnet regelbundet under fyra månader. (pdf)
Rapporten Hur händer det? beskriver hur en hörande och en döv tvilling blir guidade i sitt tillägnade av tvåspråkighet och rapporten ger konkreta och detaljerade exempel på hur det går till.