Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 202 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Forskning och utveckling kategorier

Så kan du få barnet på rätt spår

2014-08-21
Skriv ner alla fula ord på papperslappar. Riv sönder lapparna, kasta dem i en soppåse, knyt ihop och släng. Ett av många konkreta tips till föräldrar och pedagoger om hur man kan hjälpa barn att komma till rätta med dåliga beteenden. Tipsen finns samlade i boken »Hur får man det att funka?« av Jill Nyqvist.
Forskning och utveckling kategorier

Dyslexi hos barn och ungdomar – tester och insatser

2014-08-18
Om barn med dyslexi får öva kopplingen mellan språkljud och bokstäver på ett strukturerat sätt, förbättras deras läsförmåga, stavning, läsförståelse, läshastighet och förmåga att uppmärksamma språkets ljudmässiga uppbyggnad. Det visar en rapport från Statens beredning för medicinsk utvärdering, SBU.
Forskning och utveckling kategorier

Barn med uppförandestörning bör undersökas för motoriska och perceptuella problem

2014-06-18
Barn som fått diagnosen uppförandestörning bör också få sin motorik och perception undersökt. Har de svårigheter med koordination av rörelser och är känsliga för exempelvis vissa ljud, smaker, lukt och beröring bör de även utredas för adhd och autismspektrumtillstånd, menar en grupp forskare vid bland annat Lunds universitet.
1201202203259