Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 209 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Conditional belonging. Listening to unaccompanied young refugees’ voices

2014-03-21
Ensamkommande asylsökande barn och ungdomar kan uppleva svårigheter att få tillträde till gemenskaper med jämnåriga svenskfödda kompisar och att etablera långvariga relationer med vuxna stödpersoner, visar Ulrika Wernesjö i sin studie.
Forskning och utveckling kategorier

Digitala verktyg i särskolan

2014-03-12
I särskolan finns det stora behov av att anpassa undervisningen utifrån elevernas förutsättningar. Linda Gullberg, specialpedagog på Grundsärskolan i Ystad, berättar hur bilder och filmer hjälper särskoleelever att kommunicera och lära sig. Hon menar att för en del elever kan en talande avatar bli ett viktigt verktyg för kommunikation och lärande.

Elevens bästa ska avgöra placering i särskilda undervisningsgrupper

2014-03-10
Elever ska i första hand gå i sin ordinarie klass men ibland kan det behövas särskilda undervisningsgrupper för elever med stort stödbehov. Men att använda särskilda undervisningsgrupper kräver noggranna avvägningar, visar en ny studie från Skolverket.
1208209210259