Hoppa till sidinnehåll

Forskning och utveckling inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 213 av 259

Välj typ av innehåll inom kategori "Specialpedagogik":

Who should do What to Whom? Occupational Groups´ Views on Special Needs

2014-01-24
Gunilla Lindqvists har undersökt hur all pedagogisk personal inom förskola och skola, i en mellanstor svensk kommun, ser på arbetet med särskilt stöd i förskolan respektive skolan. Hon tar exempelvis upp synen på diagnosers betydelse eller vem som bör ha det pedagogiska ansvaret för barn i behov av särskilt stöd. Resultatet visar att det finns olika syn på specialpedagogernas funktion respektive hur det särskilda stödet ska utföras.      
Forskning och utveckling kategorier

ESSENCE: Child and Adult studies of verbal and non-verbal skills in ASD and ADHD

2014-01-16
ESSENCE är ett samlingsnamn för att beskriva olika typer av utvecklingsavvikelser som föranleder föräldrar att tidigt söka hjälp för sitt barn. Bibbi Hagberg har i sin studie undersökt hur verbal och ickeverbal förmåga påverkar neuropsykologisk och adaptiv funktion inom grupper av barn och vuxna med ESSENCE.    
Forskning och utveckling kategorier

Håll tyst!

2013-12-18
Det är helt avgörande att rektor och ledning kan vara tydliga och vet vad de vill använda sina specialpedagoger till. Det skriver Johan Edström, specialpedagog på Vallentuna gymnasium utanför Stockholm.
Forskning och utveckling kategorier

Särskolans dubbla sidor

2013-12-18
Gymnasiesärskolan är komplex. Den ska anpassas efter individen samtidigt som den ska efterlikna gymnasieskolan. Spänningen avspeglas i elevernas uppfattning om skolan: den både skänker trygghet och skapar osäkerhet, visar Therése Mineurs avhandling.  
1212213214259