Dyslektiker har extremt svårt för engelska. Det bortser både läroplan och många skolor från. På Österlen i Skåne finns en speciallärare som gör tvärtom.
Elever med intellektuella funktionsnedsättningar är väldigt beroende av vuxna i sin skolvardag. Risken finns att deras skolgång blir en segregerad verksamhet. Det konstaterar Daniel Östlund som disputerar på en studie av livet i fem träningsskoleklasser.
Det är elevers sociala snarare än kunskapsmässiga skolsvårigheter som utgör skolans allra största utmaning, och det tycks vara kring detta område som mycket av den specialpedagogiska praktiken kretsar. Av en studie vid Göteborgs universitet framgår att lärare ägnar en hel del kraft åt att lindra de sociala riskmomenten i skolvardagen.
Att vara med, men ändå inte. Att kunna, men inte få saker gjorda. Att passivt invänta, i stället för att ta initiativ. Barn med ryggmärgsbråck har speciella svårigheter som är svåra att sätta fingret på.
Elever med dyslexi får för dåligt stöd i skolan. Många lär sig aldrig att läsa och skriva trots att de skulle ha kunnat göra det, visar Anna Fouganthines avhandling.
Elever med intellektuella funktionsnedsättningar är väldigt beroende av vuxna i sin skolvardag. Risken finns att deras skolgång blir en segregerad verksamhet. – För barn utan funktionsnedsättningar präglas skolvardagen mest av kamratrelationer, säger forskaren Daniel Östlund.
Elever i behov av särskilt stöd kan ha missgynnats av det fria skolvalet. Den slutsatsen drar Gunnlaugur Magnússon vid Mälardalens högskola i sin pågående forskning.
Hur kan man förstå uppmärksamhetsproblem? Gordon Neufeld, utvecklingspsykolog och författare från Kanada, berättar om uppmärksamhetens anatomi, några vanliga uppmärksamhetsproblem, vilka naturliga förklaringar som kan finnas till add och adhd, och vad man kan göra för att hjälpa barn att växa ur problemen (webb-tv).
Elever med adhd använder dator mindre i skolarbetet än andra elever. Det visar en studie av forskare i arbetsterapi vid Linköpings universitet. – Det är oroväckande. För elever med adhd är datorn ett viktigt hjälpmedel som gör det lättare att fokusera på uppgiften och arbeta i sin egen takt, säger Vedrana Bolic, doktorand i arbetsterapi.
Det nya metodmaterialet "Samspråk" ger förståelse och stöd i vår kommunikation tillsammans med barn med synnedsättning i kombination med ytterligare funktionsnedsättning. – I vårt arbete efterfrågas ofta någon form av dokumentation av våra kunskaper och erfarenheter. Därför valde vi att ta fram materialet, säger Ingrid Gustafsson, en av författarna.
Technology, such as hand-held devices, help students with autism concentrate on their lessons and allow them to learn at their own pace, says special-education teacher Karina Barley in Australia.
Ti prosent av ungdomsskoleelevene får spesialundervisning. Forsker frykter utviklingen vil gi uholdbare forhold i norsk skole. – Det er viktig å gi tidlig hjelp til alle elever som trenger hjelp og støtte, men ikke nødvendigvis i form av spesialundervisning, sier dosent Rolf Bjarne Fasting ved Høgskolen i Oslo og Akershus.